Szkoła Podstawowa
25 października 2017
Pomoc skierowana do rodziców i nauczycieli
- Indywidualne porady dla rodziców oraz konsultacje dla szkolnych specjalistów i nauczycieli.
- Udzielanie wskazówek dotyczących prawidłowej organizacji nauki oraz warunków skutecznego uczenia się w pracy z uczniami wykazującymi trudności w nauce.
- Udział w szkolnych zespołach do spraw uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Prowadzenie prelekcji dla rodziców. Propozycje tematów:
- Dojrzałość szkolna. Przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania.
- Jak pomagać dzieciom w radzeniu sobie ze stresem.
- Pułapki wychowawcze, które mogą ominąć dobrzy rodzice.
- Wpływ multimediów na rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci.
- Jak wzbudzać u dzieci motywację do uczenia się.
- Postawy rodzicielskie a zachowania agresywne u dzieci.
- Jestem rodzicem dziecka z dysleksją. Najważniejsze informacje wskazówki do pracy.
- Jak pomagać dziecku w uczeniu się.
- Zagrożenia wynikające z rozwoju nowoczesnych technik informacyjnych.
- Zagrożenia wynikające z używania substancji psychoaktywnych.
- Inne, zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami i możliwościami Poradni.
- Prowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych. Propozycje tematów:
- Uczeń zdolny w polskiej szkole – możliwości i bariery rozwoju.
- Relacje nauczyciel – uczeń, a efektywność nauczania i uczenia się.
- Dysleksja rozwojowa – podstawowe terminy, objawy, etiologia.
- Uczeń z ADHD w szkole.
- Jak sobie radzić z niepożądanymi zachowaniami u dzieci.
- Praca z dzieckiem niepełnosprawnym w szkole ogólnodostępnej.
- Założenia teoretyczne i praktyczne dotyczące integracji dzieci niepełnosprawnych w środowisku szkolnym.
- Dialog motywujący.
- Inne, zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami i możliwościami Poradni.
- Warsztaty dla rodziców prowadzone w Poradni.
- Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla rodziców dzieci niepełnosprawnych. Proces akceptacji dziecka niepełnosprawnego w rodzinie.
- Warsztaty dla dobrych rodziców – trening umiejętności wychowawczych.
- "Internet bez przesady" - prelekcja na temat bezpieczeństwa w Internecie realizowana w połączeniu z warsztatami "Sieciaki.pl"
- Inne, zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami i możliwościami Poradni.
Zajęcia warsztatowe dla dzieci i młodzieży prowadzone na terenie szkół:
- Spotkania z Leonem - Profilaktyka zachowań agresywnych. Cykl zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci z klas 0, I i II.
- Zajęcia integracyjno-adaptacyjne dla dzieci z klas 0 i I (warsztaty realizowane we wrześniu).
- Sztuka konstruowania gier - zajęcia kształtujące odporność emocjonalną w oparciu o metodykę E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej, realizowane w kl. I-III.
- Asertywność – zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów kl. IV-VIII.
- Radzenie sobie ze stresem – zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów kl. IV-VIII.
- Profilaktyka zachowań agresywnych i przemocy rówieśniczej – zajęcia warsztatowe dla uczniów kl. IV-VIII.
- Profilaktyka uzależnień – zajęcia warsztatowe dla uczniów klas IV-VIII.
- Oryginał jest lepszy niż kopia, pozostań sobą – zajęcia warsztatowe dla uczniów klas IV-VIII.
- Chronimy dzieci – program zajęć warsztatowych dla uczniów klas I-VI przeciwdziałających przemocy i wykorzystywaniu seksualnemu.
- "Sieciaki.pl" - zajęcia dla klas I-III na temat bezpieczeństwa w Internecie (realizowane wraz z prelekcją "Internet bez przesady").
- "Bądź kumplem. Nie dokuczaj" - zajęcia dla uczniów klas IV-VIII.
- Inne zajęcia zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami i możliwościami Poradni.
Psychoprofilaktyka
- Zajęcia grupowe dla młodzieży ze szkół podstawowych
- Klasa i moje w niej miejsce.
- Złość, agresja, przemoc, jak sobie z nią radzić.
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
- Motywacja do nauki i skutecznego uczenia się.
- Uzależnienia alkohol, narkotyki i tytoń i wynikające z nich zagrożenia.
- Alkoholizm jako choroba.
- Narkotyki i dopalacze mity i rzeczywistość.
- Palenie papierosów i jego skutki dla organizmu człowieka.
- Kształtowanie cech charakteru.
- Hierarchia wartości. Rozwijanie umiejętności społecznych i postaw moralnych.
- Poznanie siebie – swoich mocnych i słabych stron
- Jak porozumiewać się z innymi. Właściwa komunikacja,
- rozwiązywanie konfliktów.
- Zagrożenia wynikające z uzależnienia od: komputera, Internetu, gier fabularnych.
- Niebezpieczeństwa wynikające z przynależności do subkultur młodzieżowych i sekt religijnych.
- Trening pewności siebie.
- Inne, zgodnie z zapotrzebowaniem